Mer om projektet

Vårt mål är att skapa förutsättningar för praktiska åtgärder mot minskat näringsläckage och minskad övergödning samt att komma vidare med åtgärdsarbetet och öka genomförandegraden i Åkerströmmen och Norrtäljes avrinningsområden. Projektets mål är också att genom dialog och samverkan med mark- och djurägare skapa förutsättningar för praktiska åtgärder inom berörda kommuner.

Pilotområde med åtgärdssamordnare
Åkerströmmen och Norrtälje kommuns avrinningsområden är ett av Havs- och Vattenmyndighetens 20 nationellt utpekade pilotområden med åtgärdssamordnare.

Pilotområdena har tilldelats projektmedel för att arbeta med kostnadseffektiva åtgärder och lokal förstärkning av åtgärdsarbetet mot övergödning under 2019 - 2020.

Läs mer om projektet LEVA – Lokalt engagemang för vatten på Havs- och Vattenmyndighetens hemsida.

Läs mer om LEVA

Vår roll och vårt stöd i det lokala åtgärdsarbetet:

1. Överblicka, stödja och stimulera till samverkan mellan markägare, organisationer och kommunförvaltningar i Norrtälje, Vallentuna och Österåker samt skapa en nära dialog med länsstyrelsen

2. Fånga upp och stötta initiativ från markägare, organisationer och kommunförvaltningar i Norrtälje, Vallentuna och Österåker

3. Vara drivande och stöttande i enskilda markägares projekt i nämnda kommuner

4. Skriva ansökningar om ekonomiskt stöd från t.ex. landsbygdsprogrammet och våtmarkssatsningen

5. Delta i och bidra till arbetet i Åkerströmmens vattenvårdssamverkan, och den framväxande Vattenvårdssamverkan i Norrtälje kommun

6. Stimulera åtgärdsarbetet inom hästnäringen genom att skapa dialog med- samt stötta verksamhetsutövare/hästhållare med kunskap och förslag på miljöförbättrande åtgärder

7. Ordna seminarier och dialogmöten och på andra sätt arbeta med kommunikation och information rörande t.ex. bidragsmöjligheter och förslag på åtgärder

Fler Projekt

Genomförda

BATSECO BOAT

BATSECO-BOAT: An upgrade in the sewage collecting service in the Central Baltic region

In the last three years BATSECO-Boat has worked for a cleaner Baltic sea.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) resulted in a total of 11 new pump-out stations in Sweden, Finland and Estonia and 9 renewed stations in the Finnish archipelago. The new pump-out stations were distributed in this way: 2 in Sweden, 4 in Estonia and 5 in Finland. The purchasing process has been supported by the investigations conducted under the implementation WP. These included policy and economic analyses, technological assessment, a traffic flow model and chemical analyses of boats wastewater.

UCV-Campus Roslagen has conducted the investigation of existing and innovative technical solutions and Norrtälje municipality has bought two new floating stations in the ports of Ellan and Stora Högskär.

The project team presented the results in a final event organized online on the 17th of February. In this post we publish the presentations from the day.

BATSECO-BOAT was coordinated by the University of Turku (Finland) and the partners were Keep the Archipelago Tidy (Finland), Ecoloop (Sweden), Campus Roslagen (Sweden), Norrtälje municipality (Sweden), Keep the Estonian Sea tidy (Estonia) and Viimsi municipality (Estonia). The Swedish Transport agency has been a reference partner in the project. The project was funded by the EU-program Interreg Central Baltic, for a total budget of 1,48 million euros, of which 1,14 million euros was support from the Central Baltic program.

All the project publications are available here.

 

Genomförda

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.

I projektet undersökte UCV hur tjänsten tömningsstationer kan förbättras, utförde en marknadsundersökning i Sverige, Finland och Estland samt gav en översikt av huvudsakliga tillverkare i andra länder.

Preliminär rapport: Technology assessment for sewage collecting systems for leisure boats

Slutrapporten kommer att publiceras i maj.

Genomförda

Smittskydd i Vattenskydd

Projektet ”Beslutsstöd vid hantering av risk för spridning av zoonotiska smittämnen via vatten till människor och djur” syfte är att förbättra samhällets förmåga att hantera och minska risker för spridning av zoonotiska smittämnen via vatten (zoonoser är smittämnen som på ett naturligt sätt kan spridas mellan människor och djur).

Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt är projektägare och Myndigheten för Samhällskydd är finansiär. Projektet består av tre delprojekt och löper från 2014 till 2018. Utvecklingscentrum för Vatten deltar i delprojekt 3, där ett praktiskt tillämpbart beslutsstöd rörande hantering av mikrobiologiska risker vid inrättande av vattenskyddsområden och vattenskyddsområdesföreskrifter ska tas fram.

Pågående

COASTAL

Integrationsplatform för Land- och havsplanering

Mot 2050: Road maps för Land- och Havssynergier – Ökad ekonomisk utveckling parallellt med minskad miljöpåverkan

Genom kombinerad lokalt förankrad kunskap och vetenskaplig expertis i en medskapandeprocess, åtar sig aktörer och intressenter att utveckla företagande och politiska lösningar genom ett förbättrat kust- och landsbygdssammarbete. Detta uppnås genom att problem identifieras och evidensbaserade så kallade Business road maps skapas tillsammans med politiska lösningar fokuserat på ekonomisk tillväxt, marin rumslig planering samt miljöskydd och kustnära vattenkvalitet.

Multi-Actor Labs (MALs) är plattformar för samarbete i projektet där experter, ekonomiska verksamhetsutövare och förvaltningar samarbetar för att definiera olika möjligheter och synergier för kombinerad landsbygds och kustnära utveckling. MAL fokuserar på sex olika kustnära regioner med olika förutsättningar, utmaningar och möjligheter: Belgiska kustzonen, Syd-västra Messina, Norrström & Östersjön, Charentes avrinningsområde, Donaus avrinningsområde och utlopp samt Mar Menor-lagunen.

MAL-deltagarna kommer vidare att: a) identifiera relevanta ekonomiska, sociala och miljömässiga processer vilka är relevanta och har betydelse för samverkan mellan hav och land, b) identifiera hinder och möjligheter för ekonomisk och administrativ synergi mellan kustzon och inland, c) både på politisk nivå och för företagsverksamheter föreslå lösningar kopplade till identifierade problem.

Resultaten från MAL kommer att användas i ett system-dynamisk angreppssätt för att identifiera stödjande långsiktiga strategier för att förbättra regional utveckling, rumslig planering samt kust-landsbygdssynergier. Återkoppling från deltagarna i MAL ger även möjligheter till förbättringar i en andra del av projektet.

Projektets förväntade utfall:

  • Fördjupad förståelse av de medellånga och långsiktiga effekterna av kust-landsbygdssynergier och relaterade systemövergångar
  • Evidens-baserade företagskartor och policylösningar med relevanta indikatorer
  • En online-plattform för kunskapsutbyte mellan kust och landsbygd
  • Verktyg, exempel och övningar som visar på mervärdet av kust-landsbygdssynergier

 

Startdatum:01.05.2018
Slutdatum:30.04.2022
Budget:€ 4,999,943.75
Finansierande program:H2020-RUR-02-2017
Projektets hemsida:http://www.h2020-coastal.eu
COASTAL Plattform för kunskapsutbyte:http://www.coastal-xchange.eu