Fler Projekt

Genomförda

TRANSWATER

Vattenresiliens i kustnära omvandlingsområden: Kollaborativt lärande för åtgärder

Likt många andra områden i den svenska skärgården mångdubblas invånarantalet i Norrtälje under sommaren. En stor del av dessa besökare är fritidsboende samtidigt som många fritidshus också omvandlas till permanentbostäder.

Tillgången till och kvaliteten av dricksvatten i fritidshusområden är redan idag en utmaning, särskilt under sommaren, vilket förvärrats ytterligare under de senaste åren på grund av minskad nederbörd. Liknande problem finns i grannkommunerna och i liknande kustnära omvanlingsområden i Östersjöregionen. UCV har tidigare deltagit tillsammans med ’Urban Water Management’ (för närvarande en del av RISE) i SI-projektet SWESTRA där vattenutmaningar i övergångsområden i Sverige och Estland jämfördes.

Med tanke på att vattenutmaningarna ökat allvarligt under de senaste åren och utifrån UCVs egna erfarenheter i detta avseende, utgår detta projekt från kollaborativt lärande gällande problem och möjligheter relaterade till vattenresiliens i kustnära omvandlingsområden i Östersjöregionen. Projektet syftar till att skapa gränsöverskridande partnerskap i frågan i Sverige (Norrtälje kommun) och liknande områden i Polen och Estland för att ”samskapa” kunskap och integrerade lösningar för vattenresiliens. Med UCV från Sverige som ledande partner består projektets partnerskap av olika slags aktörer som representerar ett sektorövergripande styrningsperspektiv på flera nivåer. Partnerna från Lettland inkluderar University of Lettland, Carnikava kommun och NGO Green Liberty. Från Polen är två icke-statliga organisationer: K2 Solutions Development Foundation & Tourism Association ’Northern Kaszubia’ involverade.

Projektet kommer först att utveckla landsvisa nätverk av sektorsövergripande intressenter och fler nivåer i de tre partnerländerna; följt av samskapande av landsvis kunskap om naturen, orsakerna och lösningarna för de angivna vattenutmaningarna genom intressentverkstäder; och slutligen utveckla regionbaserad gemensam kunskap och rekommendationer för att bygga vattenmotståndskraft i övergångskustområdena i BSR.

Med finansiering från Svenska institutet

Kontakt:

Nandita Singh || nandita.singh@campusroslagen.se || 0176-28 61 26

 

Genomförda

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.

I projektet undersökte UCV hur tjänsten tömningsstationer kan förbättras, utförde en marknadsundersökning i Sverige, Finland och Estland samt gav en översikt av huvudsakliga tillverkare i andra länder.

Preliminär rapport: Technology assessment for sewage collecting systems for leisure boats

Slutrapporten kommer att publiceras i maj.

Genomförda

BATSECO BOAT

BATSECO-BOAT: An upgrade in the sewage collecting service in the Central Baltic region

In the last three years BATSECO-Boat has worked for a cleaner Baltic sea.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) resulted in a total of 11 new pump-out stations in Sweden, Finland and Estonia and 9 renewed stations in the Finnish archipelago. The new pump-out stations were distributed in this way: 2 in Sweden, 4 in Estonia and 5 in Finland. The purchasing process has been supported by the investigations conducted under the implementation WP. These included policy and economic analyses, technological assessment, a traffic flow model and chemical analyses of boats wastewater.

UCV-Campus Roslagen has conducted the investigation of existing and innovative technical solutions and Norrtälje municipality has bought two new floating stations in the ports of Ellan and Stora Högskär.

The project team presented the results in a final event organized online on the 17th of February. In this post we publish the presentations from the day.

BATSECO-BOAT was coordinated by the University of Turku (Finland) and the partners were Keep the Archipelago Tidy (Finland), Ecoloop (Sweden), Campus Roslagen (Sweden), Norrtälje municipality (Sweden), Keep the Estonian Sea tidy (Estonia) and Viimsi municipality (Estonia). The Swedish Transport agency has been a reference partner in the project. The project was funded by the EU-program Interreg Central Baltic, for a total budget of 1,48 million euros, of which 1,14 million euros was support from the Central Baltic program.

All the project publications are available here.

 

COASTAL

Collaborative Land-Sea Integration Platform

Towards 2050: Road Maps for Land-Sea Synergy – Increasing economic development while reducing the environmental impacts

By combining local knowledge and scientific expertise in a co-creation process, the COASTAL multi-actor research and innovation project engages actors and stakeholders to develop practical business opportunities and policy solutions by improved coastal-rural collaboration. This will be done by identifying problems and setting up evidence-based business roadmaps and policy solutions, focusing on economic growth, marine spatial planning, and environmental protection, including inland water quality.

Multi-Actor Labs (MALs) in the project are co-creation platforms in which experts, economic operators and administrations collaborate to define the different opportunities and synergies for joint rural and coastal development. The MALs are centred around six selected coastal regions with their specific opportunities and challenges: Belgian Coastal Zone, South-West Messinia, Norrström/Baltic, Charente River Basin, Danube Mouth and River Basin, Mar Menor Coastal Lagoon.

During this process the MAL participants will: a) identify the relevant economic, social, and environmental processes influencing land-sea interactions b) identify the obstacles and opportunities for economic and administrative synergy between the coastal zone and hinterland c) propose business and policy solutions to address the issues identified. The results produced by the MALs will be used in a systems-dynamics approach to identify underpinned, long-term strategies for improving regional development, spatial planning, and coastal-rural synergy. Feedback from MAL participants will allow refining this analysis in a second stage of the project.

Project outcomes:

  • in-depth understanding of the mid- and long-term impacts of coastal-rural synergy and related systemic transitions
  • evidence-based business road maps and policy solutions with relevant indicators
  • an online platform for coastal-rural knowledge exchange
  • tools, examples and practice abstracts demonstrating the added value of coastal-rural synergy

 

Start date:01.05.2018
End date:30.04.2022
Budget:€ 4,999,943.75
Funding programme:H2020-RUR-02-2017
Project website:http://www.h2020-coastal.eu
COASTAL Knowledge Exchange Platform:http://www.coastal-xchange.eu