Fler Projekt

Pågående

BATSECO-Boat

BATSECO-Boat project aims to improve the service for leisure boats by focusing on the sewage collecting system in ports in Sweden, Estonia, Finland. The project is financed by the EU Central Baltic programme and will result in new and restored sewage collecting stations as well as guidelines for future investments.

The Baltic sea is visited by local and international tourists every year. The sewage collecting issue plays a crucial role in the experiences of the visiting boaters of small boat ports of the Central Baltic region. This services suffers from problems such as the frequent malfunctions of the stations, the lack of easily accessible collecting points, unstandardized fitting systems, lack of easily accessible information regarding the location and the function of the pump-out stations, creating many unpleasant moments and disappointment in the visitors of the ports.

The cross country collaboration promoted by the project will not only improve the tourism in the Baltic sea, but most important will reduce the release of latrine sewage from boats into the sea. Despite since 2015 in Sweden there is a ban on the discharge of sewage from recreational boats about 80% of boaters in Sweden don’t have a toilet onboard, but also this case it is important to make sure hat the sewage is taken care of on land and not discharged into the water. The sewage, especially the urine, has high content of phosphorus, which gives nutriment to algae and other organisms that can cause health problems.

BATSECO-Boat project partners met in Turku on the 26th of March for a kick-off meeting to discuss how the project will be implemented and communicated. The aim of the project is to find and invest in the best technical solutions for emptying stations, as well as finding digital solutions to allow boat owners to easily find the nearest station when they are at sea. One of the results of the project will be the investment in two new pump-out stations in the municipality of Norrtälje, which is visited every year by hundreds of thousands of people, many of whom come to the municipality by boat.

The project has started in december 2017 and will end in february 2021. Project budget is € 1,48 millions.

The lead partner of the project is Turku university and the other partners are: Keep the Archipelago Tidy (Finland), Ecoloop (Sweden), Campus Roslagen (Sweden), Norrtälje municipality (Sweden), Keep the Estonian Sea tidy (Estonia) samt Viimsi municipality (Estonia). The Swedish transport agency (Transportstyrelsen) is involved in the steering group of the project.

Contact for Utvecklingscentrum för vatten: Donatella Acquaviva, donatella.acquaviva@campusroslagen.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pågående

COASTAL

Integrationsplatform för Land- och havsplanering

Mot 2050: Road maps för Land- och Havssynergier – Ökad ekonomisk utveckling parallellt med minskad miljöpåverkan

Genom kombinerad lokalt förankrad kunskap och vetenskaplig expertis i en medskapandeprocess, åtar sig aktörer och intressenter att utveckla företagande och politiska lösningar genom ett förbättrat kust- och landsbygdssammarbete. Detta uppnås genom att problem identifieras och evidensbaserade så kallade Business road maps skapas tillsammans med politiska lösningar fokuserat på ekonomisk tillväxt, marin rumslig planering samt miljöskydd och kustnära vattenkvalitet.

Multi-Actor Labs (MALs) är plattformar för samarbete i projektet där experter, ekonomiska verksamhetsutövare och förvaltningar samarbetar för att definiera olika möjligheter och synergier för kombinerad landsbygds och kustnära utveckling. MAL fokuserar på sex olika kustnära regioner med olika förutsättningar, utmaningar och möjligheter: Belgiska kustzonen, Syd-västra Messina, Norrström & Östersjön, Charentes avrinningsområde, Donaus avrinningsområde och utlopp samt Mar Menor-lagunen.

MAL-deltagarna kommer vidare att: a) identifiera relevanta ekonomiska, sociala och miljömässiga processer vilka är relevanta och har betydelse för samverkan mellan hav och land, b) identifiera hinder och möjligheter för ekonomisk och administrativ synergi mellan kustzon och inland, c) både på politisk nivå och för företagsverksamheter föreslå lösningar kopplade till identifierade problem.

Resultaten från MAL kommer att användas i ett system-dynamisk angreppssätt för att identifiera stödjande långsiktiga strategier för att förbättra regional utveckling, rumslig planering samt kust-landsbygdssynergier. Återkoppling från deltagarna i MAL ger även möjligheter till förbättringar i en andra del av projektet.

Projektets förväntade utfall:

  • Fördjupad förståelse av de medellånga och långsiktiga effekterna av kust-landsbygdssynergier och relaterade systemövergångar
  • Evidens-baserade företagskartor och policylösningar med relevanta indikatorer
  • En online-plattform för kunskapsutbyte mellan kust och landsbygd
  • Verktyg, exempel och övningar som visar på mervärdet av kust-landsbygdssynergier

 

Startdatum:01.05.2018
Slutdatum:30.04.2022
Budget:€ 4,999,943.75
Finansierande program:H2020-RUR-02-2017
Projektets hemsida:http://www.h2020-coastal.eu
COASTAL Plattform för kunskapsutbyte:http://www.coastal-xchange.eu

Pågående

RETROUT – Hållbar öringfisketurism i Östersjöregionen

RETROUT är ett ’Blue Growth’ projekt som finansieras av EU-INTERREG Baltic Sea Region Programme och Roslagens Sparbanks Stiftelser.

RETROUT är en ’Blue Growth’ projekt finansieras av EU-INTERREG Baltic Sea Region Programme och Roslagens Sparbanks Stiftelser. Projektet har som huvudmål att förbättra potentialen för kustfisketurism i Östersjön genom förbättrad ekologisk hälsa i vattendrag, stärkt styrelseformer för fisketurismen och utveckling av fisketurismindustrin. Nandita Singh, docent från KTH och nu anställd som projektledare på UCV, har ansvar för ett delprojekt som kommer att undersöka orsakerna till problemen genom att jämföra lyckade och misslyckade restaureringsprojekt. Misslyckade projekt är sådana som aldrig genomfördes, inte hade avsedd effekt eller hade låg kostnadseffektivitet. I varje projekt insamlas data om den ekologiska effekten av installerade fiskvägar, kostnader, byggtid, juridiska processer och andra svårigheter. Senare kommer sakägare och involverade myndigheter att intervjuas. Genom att jämföra dessa data mellan lyckade och misslyckade projekt kommer vi att kunna föreslå metodik och tillvägagångssätt för framtida restaureringsprojekt. Resultaten från den jämförande studien kommer att testas i pilotprojekt i Sverige, Estland, Lettland och Polen. Processen kommer att analyseras med avseende på samma variabler som i den jämförande studien. De kombinerade resultaten från jämförelsestudien och pilotprojekten sammanfattas och resulterar i en verktygslåda för restaurering av vattendrag med rekommendationer om ”Best Practice”. I Norrtälje kommer resultatet av denna del av projektet att tillämpas på Skeboån för att förbättra öringsbeståndet. Därefter kommer projektet att förbättra Norrtälje kommuns potential för hållbar fisketurism genom att stödja lokala aktörer som utbildar fiskeguider och utvecklar fisketurism. De sammanlagda resultaten från den jämförande studien och pilotprojekten kommer att sammanfattas och slutligen bidra till “Baltic Toolbox” med rekommendationer om “Best Practice” för restaurering av vattendrag. Projektet pågår från 2018–2020 och leds av Stockholms Länsstyrelse, med Sverige, Lettland, Litauen, Polen, Estland och Finland som partners. Total projektbudget är 3,6 miljoner Euro.

 

Projektledare och kontaktperson hos oss är Nandita Singh, nandita.singh@campusroslagen.se

 

RETROUT is a ‘Blue Growth’ project funded by the EU-INTERREG Baltic Sea Region Program and Roslagens Sparbank Foundation. The main objective of the project is to improve the potential for coastal fishing tourism in the Baltic Sea Region through improved ecological health of the rivers, strengthened governance for fishing tourism and the development of the fishing industry. Nandita Singh, a docent from KTH and currently employed as a project leader at UCV, is responsible for a sub-project within RETROUT, which will investigate the causes of the problems by comparing successful and failed river restoration projects. Failed projects are those that were never implemented, did not have the intended effect or had low cost-effectiveness. In each project data is gathered about the ecological effect of installed fishing routes, costs, construction time, legal processes and other difficulties. In a communication study, business owners and involved authorities will be interviewed. By comparing these data between successful and failed projects we will be able to propose methods and procedures for future restoration projects. The results of the comparative study will be tested in pilot projects in Sweden, Estonia, Latvia and Poland. In Norrtälje, the result of this part of the project will be applied to Skeboån to improve the trout stock. Then, the project will improve Norrtälje Municipality’s potential for sustainable fishing tourism by supporting local actors training fishing guides and developing fishing tourism offers. The combined results from the comparative study and the pilot projects will be summarized and finally contribute to the ‘Baltic toolbox’ that will contain  recommendations on “Best Practice” for river restoration. The project will run from 2018-2020 and led by the Stockholm County Administrative Board, with Sweden, Latvia, Lithuania, Poland, Estonia and Finland as partners. The total project budget is 3.6 million Euro.

 

Project leader and contact person is Nandita Singh, nandita.singh@campusroslagen.se

Pågående

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.

 

I projektet undersökte UCV hur tjänsten tömningsstationer kan förbättras, utförde en marknadsundersökning i Sverige, Finland och Estland samt gav en översikt av huvudsakliga tillverkare i andra länder.

Preliminär rapport: Technology assessment for sewage collecting systems for leisure boats

Slutrapporten kommer att publiceras i maj.