Fler Projekt

Pågående

Etablering av forskningsplattform

Vi etablerar en forskningsplattform för att bidra till att lösa Norrtälje kommuns utmaningar inom vattensektorn.

Norrtälje kommun har ett brett utbud av utmaningar vad gäller vatten, med flera frågor som brist på vatten och brunnar med kvalitetsproblem och näringsläckage till Östersjön från enskilda avlopp och jordbruk. Norrtälje har den största andelen enskilda avlopp av alla Sveriges kommuner. Norrtälje kommun beräknas ha omkring 33,000 enskilda avlopp, med god marginal flest i landet. Dessutom medför den pågående omvandlingen av fritidshusområden till permanent boenden ett stort behov av att kunna strategisk planera för än större påfrestningar på vattenresurser och recipienter.

Forskningsplattformen kommer att etableras genom att knyta kontakt till universitet och högskolor som ska kunna förlägga forskning och utbildning på campusområdet. Huvudsakligen kommer forskningsprojekt att handla om småskalig dricks- och avloppsvattenteknik samt strategiska samhällsfrågor kopplade till dessa, t.ex. vattenbrist och föroreningar från enskilda avlopp samt samhällsplanering i områden vid kusten och i Skärgården.

Norrtälje kommun har en strategiskt mycket bra placering mellan Stockholm, Uppsala, Åland och Finland samtidigt som man som glesbygds- och skärgårdskommun är en utmärkt plats för fältstudier, särskilt med tanke på utmaningarna.

Pågående

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.

 

I projektet undersökte UCV hur tjänsten tömningsstationer kan förbättras, utförde en marknadsundersökning i Sverige, Finland och Estland samt gav en översikt av huvudsakliga tillverkare i andra länder.

Preliminär rapport: Technology assessment for sewage collecting systems for leisure boats

Slutrapporten kommer att publiceras i maj.

 

Genomförda

Uppbyggnad av Mathildalaboratoriet

Projektet har nu gått över till att bli en verksamhet.

Laboratoriet byggdes upp under 2016 med stöd av Roslagens Sparbanksstiftelser och är välutrustat för att analysera dricksvatten, avloppsvatten och dagvatten. Det kommer användas för analyser inom projekten testbädd dricksvatten och testbädd avloppsvatten, och som en del i vår kommande forskningsplattform. Mathildalaboratoriet möjliggör även många framtida projekt och en utvidgning av verksamheten.

Pågående

COASTAL

Integrationsplatform för Land- och havsplanering

Mot 2050: Road maps för Land- och Havssynergier – Ökad ekonomisk utveckling parallellt med minskad miljöpåverkan

Genom kombinerad lokalt förankrad kunskap och vetenskaplig expertis i en medskapandeprocess, åtar sig aktörer och intressenter att utveckla företagande och politiska lösningar genom ett förbättrat kust- och landsbygdssammarbete. Detta uppnås genom att problem identifieras och evidensbaserade så kallade Business road maps skapas tillsammans med politiska lösningar fokuserat på ekonomisk tillväxt, marin rumslig planering samt miljöskydd och kustnära vattenkvalitet.

Multi-Actor Labs (MALs) är plattformar för samarbete i projektet där experter, ekonomiska verksamhetsutövare och förvaltningar samarbetar för att definiera olika möjligheter och synergier för kombinerad landsbygds och kustnära utveckling. MAL fokuserar på sex olika kustnära regioner med olika förutsättningar, utmaningar och möjligheter: Belgiska kustzonen, Syd-västra Messina, Norrström & Östersjön, Charentes avrinningsområde, Donaus avrinningsområde och utlopp samt Mar Menor-lagunen.

MAL-deltagarna kommer vidare att: a) identifiera relevanta ekonomiska, sociala och miljömässiga processer vilka är relevanta och har betydelse för samverkan mellan hav och land, b) identifiera hinder och möjligheter för ekonomisk och administrativ synergi mellan kustzon och inland, c) både på politisk nivå och för företagsverksamheter föreslå lösningar kopplade till identifierade problem.

Resultaten från MAL kommer att användas i ett system-dynamisk angreppssätt för att identifiera stödjande långsiktiga strategier för att förbättra regional utveckling, rumslig planering samt kust-landsbygdssynergier. Återkoppling från deltagarna i MAL ger även möjligheter till förbättringar i en andra del av projektet.

Projektets förväntade utfall:

  • Fördjupad förståelse av de medellånga och långsiktiga effekterna av kust-landsbygdssynergier och relaterade systemövergångar
  • Evidens-baserade företagskartor och policylösningar med relevanta indikatorer
  • En online-plattform för kunskapsutbyte mellan kust och landsbygd
  • Verktyg, exempel och övningar som visar på mervärdet av kust-landsbygdssynergier

 

Startdatum:01.05.2018
Slutdatum:30.04.2022
Budget:€ 4,999,943.75
Finansierande program:H2020-RUR-02-2017
Projektets hemsida:http://www.h2020-coastal.eu
COASTAL Plattform för kunskapsutbyte:http://www.coastal-xchange.eu