Fler Projekt

Pågående

Etablering av forskningsplattform

Vi etablerar en forskningsplattform för att bidra till att lösa Norrtälje kommuns utmaningar inom vattensektorn.

Norrtälje kommun har ett brett utbud av utmaningar vad gäller vatten, med flera frågor som brist på vatten och brunnar med kvalitetsproblem och näringsläckage till Östersjön från enskilda avlopp och jordbruk. Norrtälje har den största andelen enskilda avlopp av alla Sveriges kommuner. Norrtälje kommun beräknas ha omkring 33,000 enskilda avlopp, med god marginal flest i landet. Dessutom medför den pågående omvandlingen av fritidshusområden till permanent boenden ett stort behov av att kunna strategisk planera för än större påfrestningar på vattenresurser och recipienter.

Forskningsplattformen kommer att etableras genom att knyta kontakt till universitet och högskolor som ska kunna förlägga forskning och utbildning på campusområdet. Huvudsakligen kommer forskningsprojekt att handla om småskalig dricks- och avloppsvattenteknik samt strategiska samhällsfrågor kopplade till dessa, t.ex. vattenbrist och föroreningar från enskilda avlopp samt samhällsplanering i områden vid kusten och i Skärgården.

Norrtälje kommun har en strategiskt mycket bra placering mellan Stockholm, Uppsala, Åland och Finland samtidigt som man som glesbygds- och skärgårdskommun är en utmärkt plats för fältstudier, särskilt med tanke på utmaningarna.

Genomförda

Uppbyggnad av Mathildalaboratoriet

Projektet har nu gått över till att bli en verksamhet.

Laboratoriet byggdes upp under 2016 med stöd av Roslagens Sparbanksstiftelser och är välutrustat för att analysera dricksvatten, avloppsvatten och dagvatten. Det kommer användas för analyser inom projekten testbädd dricksvatten och testbädd avloppsvatten, och som en del i vår kommande forskningsplattform. Mathildalaboratoriet möjliggör även många framtida projekt och en utvidgning av verksamheten.

COASTAL

Collaborative Land-Sea Integration Platform

Towards 2050: Road Maps for Land-Sea Synergy – Increasing economic development while reducing the environmental impacts

By combining local knowledge and scientific expertise in a co-creation process, the COASTAL multi-actor research and innovation project engages actors and stakeholders to develop practical business opportunities and policy solutions by improved coastal-rural collaboration. This will be done by identifying problems and setting up evidence-based business roadmaps and policy solutions, focusing on economic growth, marine spatial planning, and environmental protection, including inland water quality.

Multi-Actor Labs (MALs) in the project are co-creation platforms in which experts, economic operators and administrations collaborate to define the different opportunities and synergies for joint rural and coastal development. The MALs are centred around six selected coastal regions with their specific opportunities and challenges: Belgian Coastal Zone, South-West Messinia, Norrström/Baltic, Charente River Basin, Danube Mouth and River Basin, Mar Menor Coastal Lagoon.

During this process the MAL participants will: a) identify the relevant economic, social, and environmental processes influencing land-sea interactions b) identify the obstacles and opportunities for economic and administrative synergy between the coastal zone and hinterland c) propose business and policy solutions to address the issues identified. The results produced by the MALs will be used in a systems-dynamics approach to identify underpinned, long-term strategies for improving regional development, spatial planning, and coastal-rural synergy. Feedback from MAL participants will allow refining this analysis in a second stage of the project.

Project outcomes:

  • in-depth understanding of the mid- and long-term impacts of coastal-rural synergy and related systemic transitions
  • evidence-based business road maps and policy solutions with relevant indicators
  • an online platform for coastal-rural knowledge exchange
  • tools, examples and practice abstracts demonstrating the added value of coastal-rural synergy

 

Start date:01.05.2018
End date:30.04.2022
Budget:€ 4,999,943.75
Funding programme:H2020-RUR-02-2017
Project website:http://www.h2020-coastal.eu
COASTAL Knowledge Exchange Platform:http://www.coastal-xchange.eu

Pågående

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.