Fler Projekt

Pågående

Testbädd avloppsvatten

Testbädd avloppsvatten är ett VINNOVA-finansierat projekt som leds av oss på Utvecklingscentrum för vatten. Vi samarbetar med företag som sysslar med småskalig avloppsreningsteknik samt med myndigheter och akademier.

Nya regler om utsläpp av avloppsvatten till yt- och grundvatten innebär att många hushåll idag behöver uppgraderar sina lösningar. Det finns således en marknad för småskalig avloppsreningsteknik.
Idén bakom testbädden är att erbjuda företag möjligheten att testa och utveckla, huvudsakligen, markbaserade avloppsreningsteknik, t.ex. infiltrations- eller markbäddar. I den pågående projektfasen, planerar vi hur testanläggningen kommer att byggas och organiseras. Vi har för avsikt att bygga en testbädd med möjligheten att installera cirka 6 avloppsanläggningar. Från närliggande lägenheter, kommer vi att pumpa avloppsvatten in i varje avloppsanläggning. Testbädden erbjuder möjligheten att testa avloppsreningsteknik i en så kallad konstruerad användarmiljö. I vårt labb kan sedan de flesta mätningar som behövs utföras. Planeringsfasen förväntas vara klar sista kvartalet 2018 och vi har för avsikt att börja bygga testbädden första kvartalet 2019.
Norrtälje Kommun är en mycket lämplig region att etablera testbädden i eftersom kommunen har det högsta antalet sommarhus i Sverige som är beroende av småskalig avloppsreningsteknik. Dessutom, många av dessa hus konverteras till permanent boenden.

Genomförda

Uppbyggnad av Mathildalaboratoriet

Projektet har nu gått över till att bli en verksamhet.

Laboratoriet byggdes upp under 2016 med stöd av Roslagens Sparbanksstiftelser och är välutrustat för att analysera dricksvatten, avloppsvatten och dagvatten. Det kommer användas för analyser inom projekten testbädd dricksvatten och testbädd avloppsvatten, och som en del i vår kommande forskningsplattform. Mathildalaboratoriet möjliggör även många framtida projekt och en utvidgning av verksamheten.

Pågående

BATSECO-Boat

The BATSECO-Boat project aims to improve the service for leisure boats by focusing on the sewage collecting system in ports in Sweden, Estonia, Finland and Åland. The project is financed by the EU Central Baltic programme and will result in new and restored sewage collecting stations as well as guidelines for future investments.

The Baltic sea is visited by local and international tourists every year. The sewage collecting issue plays a crucial role in the experiences of the visiting boaters of small boat ports of the Central Baltic region. This services suffers from problems such as the frequent malfunctions of the stations, the lack of easily accessible collecting points, unstandardized fitting systems, lack of easily accessible information regarding the location and the function of the pump-out stations, creating many unpleasant moments and disappointment in the visitors of the ports.

The cross country collaboration promoted by the project will not only improve the tourism in the Baltic sea, but most important will reduce the release of latrine sewage from boats into the sea. Despite since 2015 in Sweden there is a ban on the discharge of sewage from recreational boats about 80% of boaters in Sweden don’t have a toilet onboard, but also this case it is important to make sure hat the sewage is taken care of on land and not discharged into the water. The sewage, especially the urine, has high content of phosphorus, which gives nutriment to algae and other organisms that can cause health problems.

BATSECO-Boat project partners met in Turku on the 26th of March for a kick-off meeting to discuss how the project will be implemented and communicated. The aim of the project is to find and invest in the best technical solutions for emptying stations, as well as finding digital solutions to allow boat owners to easily find the nearest station when they are at sea. One of the results of the project will be the investment in two new pump-out stations in the municipality of Norrtälje, which is visited every year by hundreds of thousands of people, many of whom come to the municipality by boat.

The project has started in december 2017 and will end in february 2021. Project budget is € 1,48 millions.

 

Contact for Utvecklingscentrum för vatten: Donatella Acquaviva, donatella.acquaviva@campusroslagen.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pågående

BATSECO BOAT

Projektstart för BATSECO-BOAT – förbättrad service för båtturister i centrala Östersjön

Projektet finansieras av EU’s Central Baltic program och syftar till att förbättra kapacitet och tillgänglighet vad gäller latrintömning i småbåtshamnar runt centrala Östersjön. Fokus är att hitta och investera i lösningar för pumpstationer och för digital teknik för att lokalisera och kontrollera tömningsstationer.

Även om båtturism anses vara en relativt miljövänlig hobby, och har en stor betydelse för människans relation till naturen, har den också negativa effekter på naturen och miljön. En direkt negativ påverkan är tömning av båtlatrin i havet eftersom att detta leder till övergödning och risker att skadliga ämnen når havet.

För att skydda den redan övergödda och förorenade Östersjön har länderna runt Östersjön beslutat att förbjuda latrintömning i havet. I Finland förbjöds detta redan 2005 medan Sverige verkställde ett förbud 2015. Trots detta töms latrin ändå i stor utsträckning i Östersjön, detta på grund av bristande service i hamnar och begränsad tillgänglighet vad gäller tömningsstationer.

BATSECO-BOAT (Best Available Technology of SEwage COllecting technologies for BOAT tourism) kommer inledningsvis att kartlägga småbåtturismen i Sverige, Finland, Åland och Estland. Målet är att identifiera de mest använda farlederna för båtturister och utifrån detta specificera platser där tömningsstationer skulle göra mest nytta. Baserat på detta kommer projektet att investera i nya pumpstationer runt centrala Östersjön, samt renovering av befintliga stationer i Finlands skärgård.

BATSECO-BOAT leds av Åbo universitet (Finland) och partners är Håll skärgården ren (Finland), Ecoloop (Sverige), Campus Roslagen (Sverige), Norrtälje kommun (Sverige), Brändö kommun (Åland), Keep the Estonian Sea tidy (Estland) samt Viimsi kommun (Estland). Svenska Transportstyrelsen ingår i projektets referensgrupp. Projektet finansieras av EU-programmet Interreg Central Baltic, total projektbudget är 1,5 miljoner euro.

Som första aktivitet samlar projektet den 22 februari svenska aktörer i en workshop i Norrtälje.