Fler Nyheter

30/08/18 - 09:55

Nyhetsbrev

Vi står framför en nystart efter denna omvälvande sommar där frågor om vatten har haft huvudrollen.

Vi välkomnar Briggen Tre Kronor till Norrtälje. Vi är med på plats den 14-15 september och berättar och visar teknik för vattenbesparing och avloppsrening för att skydda Östersjön.

Vi är en del av den Stora vattenutmaningen som startades denna torra sommar av en medveten familj i Roslagen. Utmaningen är att halvera sin vattenkonsumtion. Vi startar nu med milstolpar varje månad och Stora Vattenutmaningsfesten går av stapeln nästa år i september. Kampanjen går ut på att ni hemma eller på kontoret eller i industrin ger handfasta tips och exempel på hur ni gör för att minska vattenanvändningen. Bästa månadstipset presenteras och belönas. Nästa år kommer vi att kora bästa resultat från allmänheten, företagen och organisationer, alltså tre kategorier. Anmäl er till kampanjen via vår hemsida.

Som ni vet är vårt mål är att alla beslut som rör vatten och avlopp ska baseras på kunskap och skydda vattenresurserna och Östersjön. Vi deltar i tre internationella vattenprojekt med fokus på Östersjön: BATSECO om båttömningsstationer, RETROUT om återställning av vattendrag för fiske och COASTAL om planering på land och hav. Läs mer om projekten här.

Lite mer om vad som har hänt under året

Vi har blivit tio personer i och med att Rasmus Thunell har anställts som projektadministratör hos oss. Rasmus är en nyutexaminerad civilingenjör (Energi & Miljö med master inom Miljöteknik och hållbar infrastruktur) och gjorde sitt examensarbete inom grundvattenmodellering på UCV under våren. Han kommer även att ha en del ansvar för kommunikation. Utvecklingscentrum för vatten växer genom nya medarbetare och ibland får vi medarbetare som lämnar oss för andra uppdrag. Vi har lämnat startsträckan och vi har blivit en etablerad organisation efter våra första fyra åren. Idag är vi en verksamhet som sprudlar av aktiviteter och projekt.

Den äldsta av våra projekt, som började som förstudien Demotest Skärgård har gett upphov till ett företag, Vatteninfo med en permanent utställning för vatten och avloppsanläggningar. Där huserar Norrtälje kommuns VA-rådgivare som ger neutral rådgivning till allmänheten. Projektet har också lett till att vi startade två av VINNOVA- finansierade projekt. Testbädd dricksvatten eller som vi kallar det internt – Poseidon-projektet, utvecklar en testanläggning för dricksvattenfilter. Målet är att både underlätta innovationer och certifiera de filter som redan finns på marknaden. Den 20 september blir en viktig milstolpe nådd, vi inviger SITE 0 på Kaserngatan 11 där man ska kunna testa reningsförmågan för olika material. Vill du vara med på invigningen? Gå in på vår hemsida under events och anmäl dig där. Programmet finns även där.

Utbildning

Till hösten har vi gjort våra grundvattenkurser ännu intressantare med möjlighet till laborationer och handgriplig erfarenhet av provtagning och analys. Kurserna som handlar om mineraler i grundvatten samt övervakning och analys har fått fräschare program. LTU:s dagvattenkurs går för fjärde året i rad hos oss. Det är en kurs på 7,5 hp och är mycket populär. Vi deltar även i en internationell utbildning för kommunala tjänstemän från Asien och Afrika i form av SUWAS som drivs av Niras. Vi använder utställningen även i utbildningssyfte och de besöker oss under en halv dag.

Nätverk av kommuner (KOMMO)

Nästa möte blir den 12 oktober och handlar om tre aktuella frågor:

– Behov av tillstånd för att anlägga dricksvattenbrunnar i känsliga miljöer
– Utredningen om hållbara vattentjänster och
– Slamlogistik i kommunerna, vart tar slammet vägen?
Är du intresserad av att delta i våra aktiviteter? Gå in på vår hemsida och anmäl dig där. Vill du komma på besök, maila till info@vattencentrum.se. Vi har öppet 10.00 – 16.00 varje vardag och torsdagar till 19.00, lunchstängt kl. 12.00 – 13.00.

02/10/17 - 15:28

Internationellt besök

Utvecklingscentrum för vatten (UCV) besöktes av 29 anställda inom vattensektorn från Kenya, Rwanda, Tanzania, Uganda och Zambia som en del av en tre veckors lång internationell träningsprogram, SUWAS 2017B Afrika.

SUWAS finansieras av SIDA och drivs av NIRAS och WaterAid. Målet med programmet är att bidra till förbättrad planering och implementering av hållbara urbant vatten- och avloppstjänster där medborgares rättigheter, behov och önskningar betraktas. Totalt, kommer det bli 8 träningsprogram med ett 30-tal deltagare från Afrikanska länder.

Som en del av träningsprogrammet, besökte programdeltagare UCV och såg en föreläsning om UCVs verksamhet, inkl. vår rådgivningsarbete om småskaliga dricksvatten- och avloppsvattenlösningar för Norrtälje Kommuns invånare. Efter föreläsningen, presenterades Vattenexpo, Vatteninfos utställning, där olika företag visar upp dricksvatten- och avloppsvattenlösningar.

Om du är intresserad av att planera ett gruppbesök hos oss, hör gärna av dig via vår kontaktsida.

21/09/18 - 10:40

UCV på världsvattenveckan, Stockholm, 2018.

Världsvattenveckan (World Water Week) är en av de största globala mötesplatserna vars syfte är att koppla samman forskning, politik, olika verksamheter och beslutsfattare inom vattensektorn.

I år ägde Världsvattenveckan rum i Stockholm 26-31 augusti där två representanter från UCV närvarade: Nandita Singh och Donatella Acquaviva. Nandita deltog hela veckan samt gjorde två föreläsningar baserat på hennes forskningsarbeten kring användandet av vattenresurser. Föreläsningarna ägde rum i samband med seminarierna “Tapping into collective wisdom: Gender sensitive development and water ecosystems” och “IWRM and Ecosystem based approaches: Complementary, duplicating or competing?”. Nantida var även inbjuden att delta i seminarier med temat “Water and Faith” samt deltog i diskussioner med 2015 års pristagare av Stockholm Water Prize: Rajendra Singh.

Donatella deltog i ”Young Professionals Day” 26 augusti och deltog i seminarierna ”Global vision to local reality – identifying the pathways” (SIWI water youth network) och “Integrity management for sustainable water systems”. Det första seminaret bestod I en interaktiv övning och diskussion kring att överföra globala åtaganden till lokala åtgärder och handlingar genom att studera fyra fallstudier: Kapstaden, Amman, Hull och Miami. Det andra seminariet utforskade hur vi prioriterar integritet inom vattensektorn samt hur vi uppfyller rätten till vatten och sanitet. För Nandita var detta sjätte gången på världsvattenveckan, för UCV och Donatellas räkning var deltagandet det första. UCVs närvarande var väldigt viktigt för vår relativt nya organisation där vårt internationella nätverk inom verksamheten växte, globala synligheten ökade samt inte minst att vi bidrog till att skapa lösningar till globala vattenutmaningar.

05/10/17 - 15:53

Ingenjörsstudenter söker företag för arbetsperioder våren 2018

Cooperative education (Co-op) är en utbildningsform som ges ifrån Högskolan i Gävle (HiG), det innebär att studenten varvar sina studier med betalda arbetsperioder på ett företag.

HiG har nu fått in en ny kull med studenter på deras Co-op-utbildningar och de läser sin första kurs för tillfället. Studenterna har möjlighet att läsa utbildningen som vanligt på tre år eller med Co-op under fyra år. Innan jul släpper HiG platsannonserna så att studenterna kan börja söka till företagen.

Är du intresserad av att ta emot studenter så läs informationen från högskolan här nedan, där finner du även kontaktuppgifter till ansvariga för utbildningarna.

Kombinationen av teoretiska studier och arbete gynnar såväl studenten, som får omsätta teori i praktik, och företaget som får tillgång till ny kunskap. Dessutom är det i många fall en långsiktig strategi för företag som söker efter ny kunskap och ny kompetens att medverka i programmet.

Sammanlagt kan 40 veckors arbete ingå i en fyraårig utbildning. De teoretiska delarna av utbildningen görs i Gävle och under de praktiska arbetsperioderna blir studenten en medarbetare hos något av företaget.

Nyheter inför 2017/2018

Ny Co-op-utbildning

Vi är glada att kunna berätta att kandidatutbildningen Miljöstrateg 180 hp blir en Co-op-utbildning inför detta läsår. Utbildningen startade redan förra hösten men efterfrågan på kompetens inom miljö- och hållbarhetsfrågor ökar och därför öppnar vi för möjligheten för studenter och näringsliv att mötas även här.

Lön

Rekommenderad lägstalön per månad höjs från 15 500 kr till 16 000 kr i månaden för studenterna.

Mer information om Co-op-utbildningarna

Automationsingenjör

Energisystemingenjör

Maskiningenjör

Miljöingenjör inr VA-teknik

Miljöstrateg

Co-op-dagen 23 november

Vill du veta mer om upplägget kan du komma och lyssna på studenter som går sitt sista och fjärde år då de redovisar vad de har gjort på företagen under de 40 veckor de jobbat. Du har även möjlighet att träffa eventuellt blivande Co-op-studenter under denna dag. Ett bra tillfälle för dig som är nyfiken på om detta kan vara något för dig helt enkelt.

Co-op-dagen

Meddela antalet Co-op-platser ni planerar för till våren

Det är bra om ni redan nu kan meddela eller ge en indikation på om ni kommer att ta emot någon student eller inte, till våren. Då kan vi förbereda studenterna redan nu, vilket ökar chanserna till att ni sen får sökande.

Viktiga datum

18 dec – platsannonsen in till HiG